פרסום ראשון: המשטרה עצרה לשווא בהפגנות המרתון, ותפצה

פרסום ראשון: שלושה תושבי בית שמש זכו בפיצוי כספי ממשטרת ישראל לאחר תביעה שהגישו בשל מעצרם לשווא ביום המרתון בירושלים לפני כמעט שנה. בסופו של הדיון השופט ביקש להשאיר אצלו את עיתון הפלס. הפרטים
ודאי זכור לכולם, כי יום שישי י"ט אדר תשע"ז, התקיימו מחאות אדירות בירושלים נגד גזירת הגיוס ומעצרם של בני עליה מקדשי ד', מחאות שהובילו ללמעלה משלוש מאות עצורים. היה זה ביום שישי שהתבצע בו מרתון עולמי, ובשביל ריצה מקודשת זו, נסגרה מחצית מירושלים תוך הערכות משטרתית אדירה. אלפי מוחים יצאו לרחובות המרכזיים בסמוך לריצת המרתון, והמשטרה נכנסה לפאניקה היסטרית ועצרה מכל הבא ליד. סופו של יום נעצרו למעלה משלוש מאות איש שהובלו כולם לחצר מגרש הרוסים.
המשטרה ההיסטרית, הציבה גם מחסומים בכל הדרך לירושלים, מחשש הגדול אולי עולים חרדים לדבר ד' להפגין בירושלים.
בין מאות העצורים שהשתתפו במחאות על כבוד שמיים, נצפו גם שלושה חסידים שלא נראו שייכים לכל זה.
הסיפור המלא הוא כפי שמגולל כתב התביעה, הוא בשלושה חסידים מהעיר בית שמש, שני חסידי גור ואחד חסיד רחמסטריווקא, שיצאו באזור השעה 8,00 בבוקר מבית שמש לכיוון ירושלים. הנהג, חסיד גור בשם ישראל, היה בדרך לנגן במסיבה בתלמוד תורה להמוני ילדים. באחת התחנות ביציאה מבית שמש עצר טרמפ והעלה עוד שני נוסעים. האחד חסיד גור שהיה בדרך לביקור אצל אמו בירושלים, והשני בשם גרשון חסיד רחמסטריווקא. בכניסה לירושלים עצר אותם שוטר ושאל אותם לאן אתם, ואחד הנוסעים השיב בהלצה ובתמימות: למרתון.
השוטרים נכנסו מיד לעמדת קרב, עצרו את הרכב, והמתינו עד שיהיה ניתן למצוא חניה לרכב. כל תחנוני הנוסעים שהם לא קשורים והם לא יודעים מה רוצים מהם, והם בכלל חסידיים ושאחד מהם ענה בהלצה ומה רוצים מכולם, נענו על אוזניים ערלות. גם הבקשה לשוחח עם קצין לא עלתה בידם, כשהם נענו שאין קצין עכשיו. אחרי חצי שעה המתנה מצאו חניה לרכב באזור הר המנוחות, ולאחר מכן נקלחו בניידת משטרה למגרש הרוסים, שם נחקרו לערך בשעה 10.00 והסבירו שאין להם שום שייכות עם העניין וההפגנות. אלא שהם נותרו במקום יחד עם כולם עד השעה 3.00 בצהריים, סמוך ממש לשבת, ורק אז, אחרי שש שעות עיכוב לחקירה, הם שוחררו לביתם. התובעים מגוללים שרשרת השפלות וביזיונות שהם חוו במעצרם הלזה, מלבד הנזק הכספי והנפשי שהם חוו. בשל כך תבעו השלושה מהמשטרה פיצוי נזיקין.
התביעה הוגשה בבית המשפט לתביעות קטנות בבית שמש, על סך של 25,000 ₪, לפי הפירוט הבא: 5000 ₪ לכל מעוכב בדין העיכוב המיותר, 1000 לעל אחד בין השפלה ועוגמת נפש, 7000 ₪ לנהג הרכב שהיה בדרכו לנגן במסיבה, והפסיד בשל המעצר את אותו סכום בשל ההיעדרות מההופעה.
המשטרה בכתב ההגנה, שנדחה ונדחה אין ספור פעמים עד שהוגש, טענה להגנתה בעיקר, שמכיוון שאחד הנוסעים אמר למרתון, הרי שזה יצר חשש דיו של רצון לשבש את המרתון זאת לאור ההודעות על הפגנות צפויות, ובשל כך זה האפשרות החוקית המאפשרת למשטרה לעצור בכל מקרה של חשש סביר.
ביום שני השבוע התקיים הדיון בבית המשפט השלום בבית שמש, בפני הרשם הבכיר בנימין בן סימון, שם חזרו הצדדים על טענותיהם.
בנוגע לטענת המשטרה כי הם חששו שהם באים לשבש את המרתון, טענו התובעים, שעל המשטרה לדעת ולהכיר היטב, איך לבושים המפגינים ואיך לבושים פלגים אחרים וציבור חסידי במגזר החרדי. כראיה, הביאו התובעים לשופט את עיתון 'הפלס', והראו לו שכל המפגינים לבושים אחרת.
המשטרה כאמור טענה שהם נהגו כשורה וכפי החוק המחייב אותם לעצור בכל חשש סביר, ואף דרשו מהשופט לחייב את התובעים הוצאות משפט בסך אלפי שקלים. אך השופט נטה יותר לעמדת החסידים העותרים, והציע הצעת פשרה, לפיה המשטרה תפצה כל אחד מהנעצרים שך של 1200 ₪. המשטרה ביקשה לקיים התייעצות, וכשיצאו לבחוץ שני הצדדים, פנו השוטרים לתובעים וניסו להלך עליהם אימים, כדרך המשטרה, כי אם לא יכנעו להסיר את התביעה כעת, הם עוד יספגו אלפי שקלים של הוצאות. העותרים נותרו על דעתם. המשטרה חזרה לאולם והודיעה כי הם מסרבים לפשרה, ובשום פנים ואופן המשטרה לא תשלם על מעצר כדין.
למרות זאת בית המשפט חזר ואמר למשטרה שעליהם להגיע לפשרה, שהמשמעות היא כפי המוכר בבית המשפט, שאם לא כך השופט עוד יפסוק נגדם אך יותר מאשר הצעת הפשרה, והמשטרה הסכימה. השופט נתן תוקף של החלטה לפשרה שנפלה על המשטרה בכפיה, והם ישלמו 1200 ₪ לכל אחד משלושת המעוכבים.
בסוף הדיון אירע משהו מעניין, כאשר העותרים ניגשו לקחת את עיתון הפלס, אותו הם הגישו לשופט במהלך הדיון, אמר להם השופט תשאירו את זה פה, כאומר אני מעוניין לקרוא בו.

מכאן גם ראוי להזכיר שוב, שחבל לוותר למשטרה, וברבות המקרים ניתן לתבוע בקלות  ממש בבית משפט לתביעות קטנות על מעלליהם.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכתב הגאון ר' דב לנדא נגד דגל התורה ומנהיגיה בשנת תשמ"ט

חשיפה: מי עמד מאחורי המכתב של הגר"ד לנדא ומי פרסמה ברבים

בלעדי: הספדו המיוחד' של ראש ישיבת רבי חיים ברלין על הגראי"ל