חשבונות שמיים: על שרשרת האסונות בבית שמש

שרשרת האסונות בפטירת תינוקות נמשכים. ויש כבר מי שמפנה אצבע מאשימה לדרשן התלמיד חכם הבלעזר שקירר את החיזוק הגדול בהפניית אצבע מאשימה כלפי משפחות ספציפיות. כמו גם ההשתוללות של גורמים ליטאיים בהפרעה לעצרת התעוררות וחיזוק שנערכה בעיר בית שמש.
בשבועות האחרונים אירעו מספר טרגדיות ברציפות, כאשר בתוך כשבוע נהרגו בבית שמש 3 ילדים פעוטים: ביום ראשון לפני שבועיים, בכ"ט כסליו בטבת נהרג הילד ישראל מרגליות בן ה-4 כשנפל מחלון ביתו בקומה הרביעית ברחוב בן איש חי בעיר, בזמן הדלקת נרות חנוכה; יומיים לאחר מכן, ביום שלישי א' טבת, נפצע קשה תינוק בן 6 שבועות באולם אירועים בעיר, לאחר ששולחן נמחץ עליו כאשר שרר עומס נורא באולם בעיר לרגל ערב נשים. הוא נפטר למחרת ביום רביעי. שבוע שעבר ביום שני ז' בטבת נפטרה תינוקת בת שבעה חודשים כשנפלה מעגלת הילדים שלה ואיבדה את ההכרה בבית המטפלת בבית שמש רמה ב'.
שרשרת הטרגדיות שאירעו בסמוך זה לזה ובעיר בית שמש, הביא לחיזוק מקומי רב, ולאלו שניסו להתלות במאורע סמוך שאירע במקום, טענו הם כי השינוי היחיד שאירע בעיר בית שמש באותה עת, הייתה פעולות העיריה להסיר את שלטי הצניעות מהמקומות בה הם נתלו. לטענם, פירצה זו בצניעות ומאבק של עיריה חרדית בשלטי צניעות, גם אם זה בשל החלטת בג"ץ, מעורר קטרוג בשמיים.
ואז כמובן הגיע החכמולוג התורן שמנסה להיות יודע חשבונות שמיים. תלמיד חכם מפורסם, בלעזר חסיד, בשם הרב מנשה רייזמן, שבקי במקצועות התורה ויודע גם לדרוש יפה, ועשה מחאה באלו שמתעוררים בגלל האסונות ועושים שם אסיפות, ומדברים שם על סמארטפונים וצניעות. לטענת הרב רייזמן זה פשוט רשעות שמנסים להתחזק בעקבות אותם אסיפות בעניין סמארטפונים וצניעות. לטענתו של הרב רייזמן, ברור לו שהאסונות בעיר בית שמש, למרות שקרו במקומות שונים זה מזה ואצל משפחות שלא שייכות לקנאים, קרו אך ורק בגלל דבר אחד: בגלל ששרו ורקדו שם בפטירת הגראי"ל ואף חילקו סופגניות לאות שמחה על כך.
לדברי הרב רייזמן: צריך לעשות שני חשבונות, חשבון כללי וחשבון פרטי. היות ובאותו מקום היה ריקודים בזמן שהרב שטיינמן נפטר, על ידי רשעים ארורים שרקדו ושמחו כשהרב הצדיק נפטר. כתוב בגמרא שהקב"ה לא שותק בביזוי תלמיד חכם. הם הגיעו לחיידר - ואני בוכה כשאני נזכר בזה - תינוקות של בית רבן, והתייצבו שם רשעים ארורים וחילקו סופגניות, ושרו "וכל קרני רשעים אגדע". ותלו שלט שבו נכתב "באבוד רשעים רינה". ילדים קטנים אכלו סופגניות של רשעות.
דבריו של הרב רייזמן עוררו ביקורת חריפה נגדו, וזאת בעיקר בשל האיש המדבר וצורת הדברים. גם אם לפעמים אפשר לנסות להצביע על הבעיה ולעורר, מעולם לא קם אדם וזלזל כך באותם המתחזקים בשל אותם אסונות בצניעות ונגד סמארטופנים. אבל אין בכך כל פלא. כחסיד בלעז, שמגיע מהחסידות הכי פורצת דרך בכל עניין העבודות והאקדמיה ושאר תועבות, כמו שוטרים וכדו', ברור שלא יצעק וימחה בשל אותו אינטרנט ותועבות. בשבילו הוא מצא מקום להתגדר בו לחבוט בקהילות שלחמו באדמו"ר מבעלז, אחרי שהאדמו"ר יצא בצעירותו בבוטות כנגד גאב"ד ירושלים - מה שהיא למכתב חריף של עשרות רבנים כנגד האדמו"ר, ומאז כידוע שורר מתח בין חסידות בעלזא לאנשי העדה החרדית ואנשי ירושלים. ובפרט שהמשפחות האבלות אינם בהקשר כזה או אחר למה שהיה בעיר בית שמש. להאשים את האסונות שקרו למשפחות רגילות בשל מעשה של קומץ קטן ושולי, זה באמת הזוי לגמרי.
בנוסף הגיבו בזעם המשפחות ומקורביהם נגד אותו דרשן, שיש דברים שגם אם מאוד רוצים לומר לא אומרים ולא עושים בצער משפחות שימוש ציני. לדוגמא - הם מביאים את המקרה שאירע בבית החולים הכושל מעייני הישועה, כאשר מעט לאחר אישפוזו של הגראי"ל בחודש חשוון השנה, נפטרו באותו בית חולים שתי תינוקות בתוך יממה. המקרה אירע בי"ב בחשוון. לפי הדיווח אז ב'ידיעות אחרונות', שתי התינוקות, האחת בגיל שנה והאחרת בגיל שנה וחצי, היו בריאות ולא סבלו ממחלות רקע. כמו כן לא דווח על תופעות חריגות במצבן או על מחלות כרוניות. הפעוטה הראשונה הגיעה בלית החולים ביום ראשון על ידי בני משפחתה כשהיא סובלת מחום גבוה. הילדה קרסה בבית החולים ולאחר מאמצי החייאה ממושכים קבעו הרופאים את מותה. הפעוטה השניה הגיעה אל בית החולים בלילה שבין שני לשלישי עם סימנים של מחלה ויראלית. מצבה הידרדר במהירות ולמרות מאמצי הרופאים, היא נפטרה. כאמור מדובר היה במקרים טרגיים ופתאומיים ללא שום הסבר, אבל אף אחד, גם לא אותם סיקריקים, לא העז לומר שפטירת התינוקות קשור במשהו לאשפוז והטיפול המאסיבי באותם ימים באותו בית החולים, כי כשתינוקות נפטרים לא עושים בזה שימוש ציני.
אגב, מספרים לנו שהרב רייזמן בא לדבר הערב בתולדות אברהם יצחק במעמד ציון 20 שנה להכתרה של האדמו"ר שליט"א, ובאמצע כשהוא דיבר צעקו לעברו מהחלון, ולפי הדיווח המוני אנשים מתולדות אברהם יצחק יצאו מתוך הכנס והחלו לרוץ אחרי האברכים שהיו בחוץ וצעקו, והיכו את אחד מהם מכות נמרצות ואף לקחו ממנו את השטריימל, והמשיכו לרוץ עוד אחרי אותם אברכים עד אולמי אינזליכט שם מתקיים הקבלת פנים לגיבור חיל פנחס פריימן. כך מספרים לנו ואין לנו אחריות על הדיווח
ביום חמישי נערך בבית שמש עצרת התעוררות וחיזוק, אלא שמספר רבנים שהיו אמורים להשתתף במקום לבסוף לא הגיעו. שלושת הרבנים שביטלו את השתתפותם הם הגאון הצדיק ר' צבי מאיר זילברברג, המרא דאתרא הגאון ר' נתן קופשיץ,  וכן הרב חיים מאיר וואזנר.  שמועות שונות מספרות כי מהבתים בבני ברק התקשרו לאותם רבנים ואיימו עליהם באם יילכו לעצרת זו, באשר לטענתם הרושם צריך להישאר בציבור שהמקרה אירע בשל הריקודים אחרי פטירת הגראי"ל, וחלילה וחס לדבר על חיזוקים בדברים אחרים. לא הצלחנו בנתיים לברר את הפרטים המדוייקים, אך אין ספק שאם הדברים הם כך, זו שיא הבושה והאומללות. לנסות לטרפד עצרת חיזוק, כי לא ידברו שם שמה שזה קרה זה בגלל מעשה ספציפי של מיעוט אנשים.
אלא שלמרבה הצער שרשרת הטרגדיות נמשכות בשאר רחבי הארץ והעולם, וללא כל קשר לעיר בית שמש. במהלך השבת תינוקת כבת כחצי שנה נחנקה למוות, כשטרגדיה זו מתרחשת במושב קוממיות.
חובש רפואת חירום במד"א רונן רביב סיפר: "כשהגעתי למושב הובילו אותי לחדר האוכל, שם ראיתי את הפעוטה מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה כשמבצעים בה פעולות החייאה בסיסיות. מיד התחלתי להעניק לה טיפול רפואי מתקדם והיא פונתה בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים ברזילי תוך כדי המשך פעולות החייאה כשמצבה אנוש".
ביום שישי נפטרה פעוטה באומן, לאחר שלא התעוררה משנתה בסמוך לציון רבי נחמן מברסלב זצוק"ל בעיר אומן שבאוקראינה. לאחר למעלה משעה של ניסיונות החייאה תוך התייעצות טלפונית עם רופא מתנדב למרבה הצער נקבע מותה של הפעוטה.
אסון נוסף אירע בליל שבת ברחובות כאשר ילדה חרדית כבת 12 נפגעה מרכב  ברחוב קלמן ביאלר ברחובות, היא פונתה לבית החולים ומצבה מוגדר אנוש.
כמעט אסון גם אירע בעיר בני ברק כאשר פעוט כבן שמונה חודשים נחנק בביתו בבני ברק לאחר שבלע חלקי משחק. בחסדי שמיים בפעילות מהירה הצליחו להציל את חייו ולהוציא את חלקי המשחק.

מקרים אלו, אכן צריכים לעורר לחיזוק רב, ובכל הדורות היו את גדולי התורה שעוררו במה להתחזק ובאלו פירצות חמורות, ומעולם לא תלו זה במקרה ספיצפי ואישי זה או אחר, בפרט שהמשפחות האבלות אינם בהקשר כזה או אחר למה שהיה בעיר בית שמש. להאשים את האסונות שקרו למשפחות רגילות בשל מעשה של קומץ קטן ושולי, זה באמת הזוי לגמרי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכתב הגאון ר' דב לנדא נגד דגל התורה ומנהיגיה בשנת תשמ"ט

חשיפה: מי עמד מאחורי המכתב של הגר"ד לנדא ומי פרסמה ברבים

בלעדי: הספדו המיוחד' של ראש ישיבת רבי חיים ברלין על הגראי"ל